تصویر روز ناسا: شفق قطبی مارپیچی بر فراز گسل ایسلند

به گزارش موسیقی با امیر، اگر طوفان خورشیدی 1859 اکنون رخ دهد، آسیبی بسیار بزرگ به شبکه های برق جهانی و تجهیزات الکترونیکی وارد می نماید.

تصویر روز ناسا: شفق قطبی مارپیچی بر فراز گسل ایسلند

به گزارش دیجیاتو، شفق های قطبی در عین زیبایی، می توانند هیولایی باشند که باید از آن ها ترسید.

در تصویر امروز ناسا چه می بینیم؟

در این تصویر زیبایی شفق قطبی را می بینیم که به شکل یک مارپیچ سبز بزرگ بین ابرهای زیبا واقع شده است. ماه در یک سوی آسمان و ستاره ها نیز در پس زمینه دیده می شوند. اما علت هیولا بودن آن، موجی از ذرات باردار است که شفق قطبی را ایجاد نموده و ممکن است روزی به تمدن آسیب بزند.

در سال 1859، شفق های قطبی چشمگیری در سراسر دنیا دیده شد. پالسی از ذرات باردار به علت خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) ناشی از یک شراره خورشیدی، به شدت با مگنتوسفر زمین برخورد کرد و موجب رویداد کارینگتون (Carrington Event) شد. این طوفان خورشیدی باعث فشرده شدن میدان مغناطیسی زمین و در پی آن، ایجاد جریان زیاد و جرقه هایی در امتداد سیم های تلگراف شد. این پدیده بسیاری از اپراتورهای تلگراف را شوکه کرد.

اگر امروزه رویدادی از نوع کارینگتون به زمین برخورد کند، احتمالاً آسیبی در مقیاسی که تا به امروز تجربه نشده است، به شبکه های برق دنیای و تجهیزات الکترونیکی وارد می گردد.

این تصویر از شفق قطبی بر فراز دریاچه تینگوالاواتن (Thingvallavatn) واقع در ایسلند، در سال 2016 گرفته شده است. این دریاچه تا حدی گسلی را که جداکننده صفحات تکتونیکی بزرگ اوراسیا و آمریکای شمالی است، پر می نماید.

منبع: فرارو

به "تصویر روز ناسا: شفق قطبی مارپیچی بر فراز گسل ایسلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر روز ناسا: شفق قطبی مارپیچی بر فراز گسل ایسلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید