راهروهای سنگی پترا ، گذر از میان سنگ های بزرگ الجثه

به گزارش موسیقی با امیر، شهر باستانی پترا که در قلب بیابان های کوهستانی اردن جنوبی قرار گرفته است مسیرهای دستیابی مختلفی در گذشته داشته است. یکی از مسیرهای احتمالی از سمت جنوب بوده که به دشت های پترا و کوه هارون منتهی می شده است. مسیر دیگر از فلات مرتفع به سمت شمال بوده است. اما بازدیدکنندگان امروزی، از سمت شرق به پترا دسترسی خواهند داشت، آن هم به وسیله راهروهایی در دل کوه و صخره! با خبرنگاران همراه باشید برای سفر به راهروهای سنگی پترا که یکی از حیرت انگیزترین جاهای دیدنی اردن و از مجذوب کننده ترین دیدنی های اردن می باشد...

راهروهای سنگی پترا ، گذر از میان سنگ های بزرگ الجثه

راهروهای سنگی پترا

این راهروها به طرز فوق العاده ای در شهر باستانی پترا و جلوی خزانه داری آن موقع یا به عربی الخازنه به اتمام می رسند. این راهروها به دلیل جریان آب شکل نگرفته اند، در واقع این نیروهای تکنیکی بودند که سبب شدند این کوه های ماسه سنگی از یکدیگر فاصله گرفته و این شیارهای عمیق، باریک و طویل را به وجود بیاورند. در طی سال ها جریان آب ناشی از سیل های ناگهانی، اطراف این شیارها را گرد و هموار نموده و اکنون شاهد راهروهایی پر پیچ و خم هستیم و از زیباترین جاهای دیدنی اردن و برجسته ترین دیدنی های اردن می باشد.

در ورودی این راهرو، زمانی یک قوس زیبا و تاریخی قرار داشت که متاسفانه به دلیل زلزله سال 1896 فروریخت. امروزه تنها بخش کوچکی از این قوس دیدنی به جامانده است. این راهرو 1.2 کیلومتر طول دارد که در دو طرف آن کوه های خوش رنگ ماسه سنگی قرار گرفته اند و گاهی به ارتفاع 150 متر می رسند. به طور میانه عرض این راهروها به 3 متر می رسد اما گاهی اوقات مسیر عریض تر شده و اجازه ورود نور آفتاب و حتی رشد درختان را داده است. البته گاهی مسیر آنقدر تنگ می گردد که می توانید با باز کردن دو دست خود، صخره های اطراف را لمس کنید.

مسیر شهر باستانی پترا

در طول مسیر شاهد مصنوعات باستانی مختلفی هستیم که می توان به مسیرهای آب رسانی به مرکز پترا اشاره نمود. چند علامت و نشان نیز بر روی سنگ ها حکاکی شده اند که تنها با استفاده از نردبان قابل دسترسی هستند. بعلاوه بقایای چند مجسمه بزرگ و باشکوه نیز دیده می گردد. در طول مسیر شهر باستانی پترا چند حجره زیرزمینی نیز دیده می گردد که به اعتقاد کارشناسان برای سربازان و به جهت دفاع از ورودی اصلی پترا در نظر گرفته شده اند و از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی اردن و بهترین دیدنی های اردن می باشد. شایعه شده بود غنیمت ها درون یک گلدان سنگی بزرگ در طبقه دوم این خزانه داری نگهداری می شدند. قبیله های بادیه نشین سعی می کردند با شلیک به این گلدان بخت خود را امتحان نمایند تا شاید غنایم درون آن را تصاحب نمایند. اما بی خبر از آنکه این گلدان درواقع یک تکه سنگ بوده که به عنوان دکور مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه آثار گلوله های متعدد بر روی آن دیده می گردد.

منبع: همگردی

به "راهروهای سنگی پترا ، گذر از میان سنگ های بزرگ الجثه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهروهای سنگی پترا ، گذر از میان سنگ های بزرگ الجثه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید