خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور

به گزارش موسیقی با امیر، مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: خوزستان با دارا بودن جمعیت عشایری بالغ بر 40 هزار خانوار و 170 هزار نفر بزرگترین استان عشایری کشور است.

خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور

سید راهنمایی الله موسوی در نهمین جلسه شورای عشایری خوزستان با بیان اینکه این استان میزبان عشایر 10 استان کشور است، گفت: به زودی کوچ عشایر به خوزستان شروع می گردد به همین علت با توجه به مسائل عشایر، ضرورت دارد همه دستگاه های اجرایی نسبت به حل مسائل عشایر همکاری لازم داشته باشند

او با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه های دولتی برای اجرای قانون خدمات جامع عشایری ادامه داد: نیازمندی های منطقه ها عشایری خوزستان استخراج و به دستگاه های اجرایی برای بهبود خدمت رسانی به عشایر ارایه شده که لازم است دستگاه هایی که در این زمینه کم کاری دارند به تعهدات خود عمل نمایند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: جمعیت عشایر ورودی به خوزستان بالغ بر 170 هزار نفر در قالب 39 هزار و 560 خانوار شامل 11 ایل و طایفه مستقل است که این جامعه 2 میلیون و 900 هزار راس، 67 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 9 هزار هکتار باغ و نخلستان در اختیار دارند.

آقای موسوی توجه به کار فرهنگی در منطقه ها عشایری را ضروری دانست و ادامه داد: به علت اینکه این قشر از جامعه هیچ متولی فرهنگی ندارد کم کاری های فرهنگی در منطقه ها عشایری استان وجود دارد که ورود دستگاه های مختلف فرهنگی در این زمینه لازم است.

او با بیان اینکه عشایر ورودی به خوزستان در یک هزار و 55 استقرارگاه در 25 شهرستان این استان مستقر می شوند، گفت: 33 صندوق خرد زنان عشایر جهت توانمندسازی بانوان برای راه اندازی طرح های تولیدی و اشتغالی ایجاد شده که تا کنون بیش از 100 اشتغال پایدار برای زنان فعال این صندوق ایجاد شده است.

آقای موسوی ادامه داد: 35 درصد تولیدات صنایع دستی، 30 درصد دام سبک و 25 درصد از گوشت قرمز خوزستان به وسیله عشایر استان تامین می گردد.

به گفته مدیرکل امور عشایر خوزستان، عشایر چهار درصد جمعیت خوزستان را شامل می گردد، ولی سهم ناچیزی در اعتبارات ملی و استانی دارد.

آقای موسوی گفت: اعتبارات مصوب امور عشایر خوزستان در سال گذشته بالغ بر یک هزار و 20 میلیارد ریال بود که تنها 640 میلیارد ریال آن معادل 65 درصد تخصیص داده شد به همین علت بسیاری از طرح های منطقه ها عشایری استان نیمه تمام به جای مانده است.

او ادامه داد: نگهداری 235 کیلومتر راه، احداث 42 کیلومتر و تکمیل 174 کیلومتر راه عشایری، آبرسانی سیار به اندازه 157 هزار مترمکعب از جمله اقدام های اجرا شده در منطقه ها عشایری استان در سال گذشته بوده است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان می گوید: بیمه 9 هزار و 500 خانوار عشایری، برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی و بعلاوه اجرای 2 هکتار کشت گیاهان دارویی به وسیله زنان عشایر شاغل در صندوق های خرد از دیگر اقدام های اجرا شده در منطقه ها عشایر خوزستان بوده است.

موسیقی با امیر خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید