ستاره شناسان نابودی یک ابرستاره سرخ را به صورت زنده دیدند

به گزارش موسیقی با امیر، ستاره شناسان در جریان یک رویداد نادر پیروز شدند، انفجار و سرانجام عمر یک ابرستاره سرخ را به صورت زنده و در همان زمان رخ دادن مشاهده نموده و اطلاعات ارزشمندی جمع آوری نمایند.

ستاره شناسان نابودی یک ابرستاره سرخ را به صورت زنده دیدند

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت موسیقی با امیر به نقل از دیجیتال ترندز، وقتی عمر ستارگان به سرانجام می رسد، انفجارهای بزرگ و حیرت انگیزی در آنها رخ می دهد که این ستاره ها را تبدیل به ابرنواختر می نماید.

این انفجارها میزان زیادی نور و انرژی را آزاد می نمایند، اما هنوز چیزهای زیادی در خصوص چگونگی وقوع این فرآیند نمی دانیم. اکنون، اخترشناسان برای اولین بار یک ابرستاره سرخ را مشاهده نموده اند که در حال تبدیل شدن به ابرنواختر است، و نگاهی اجمالی به آخرین لحظات زندگی این ستاره بزرگ الجثه را ممکن می نماید.

محققان ابرنواختر SN 2020tlf را با استفاده از دو تلسکوپ در هاوایی به نام های Pan-STARRS و W. M. Keck رصد کردند. آنها توانستند ابرستاره سرخ را قبل از تبدیل به ابرنواختر شناسایی نمایند، زیرا این ستاره در حال نابودی مقادیر قابل توجهی نور از خود ساطع نموده و بعلاوه مقادیر زیادی گاز را به بیرون پرتاب می کرد.

آنها قبل از اینکه این ستاره در پاییز 2020 فرایند تبدیل به ابرنواختر را شروع کند، به مدت 120 روز آن را رصد کردند و در هنگام انفجار، ابری متراکم از گاز را دیدند که ستاره مذکور را احاطه نموده بود.

رافائلا مارگوتی، استادیار نجوم در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در این مورد می گوید: مشاهده شواهد تبدیل مستقیم یک ستاره بزرگ به یک انفجار ابرنواختری بسیار تاثیرگذار و مثل تماشای یک بمب ساعتی است. ستاره ای که منفجر شد به شدت بزرگ و جرم آن 10 برابر خورشید بود و در فاصله 120 میلیون سال نوری از ما در کهکشان NGC 5731 قرار داشت. این ستاره از آنجایی که قبل از انفجار بسیار فعال بود، مورد توجه محققان نهاده شد. ابرستاره های سرخ قبل از تبدیل شدن به ابرنواختر نسبتا آرام بوده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ستاره شناسان نابودی یک ابرستاره سرخ را به صورت زنده دیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره شناسان نابودی یک ابرستاره سرخ را به صورت زنده دیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید