مدارگرد ناسا، تونل های پنهان زیر سطح ماه را آشکار کرد

به گزارش موسیقی با امیر، حداقل پنجاه سال است که در خصوص مجراهای زیر سطح ماه بحث می گردد. تجزیه وتحلیل داده های رادار مدارگرد شناسایی ماه نشان می دهد که عمیق ترین دهانه شناسایی شده روی ماه زیر گودال دریای آسایش، Mare Tranquillitatis واقع شده است.

مدارگرد ناسا، تونل های پنهان زیر سطح ماه را آشکار کرد

تینا مزدکی: تیمی از دانشمندان بین المللی، تحت رهبری دانشگاه ترنتو، ایتالیا، نتایج پژوهشی را منتشر نموده اند که حاکی از کشف مهمی در ماه است. دانشمندان برای اولین بار وجود یک تونل در زیر سطح ماه را نشان دادند که به نظر می رسد مجرای عبور گدازه ای است که میلیاردها سال است خالی به جای مانده. این مطالعه تحقیقاتی در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

حداقل پنجاه سال است که در خصوص مجراهای زیر سطح ماه نظریه پردازی و بحث های گسترده ای می گردد. در سال 2010، به عنوان بخشی از مأموریت در حال اجرا LRO NASA، ابزار فرکانس رادیویی مینیاتوری (Mini-RF) داده هایی را به دست آورد که شامل گودالی در دریای آسایش Mare Tranquillitatis)) بود.

سال ها بعد، محققان این داده ها را با تکنیک های پیچیده پردازش سیگنال که اخیراً توسعه داده شده اند، دوباره بررسی کردند و بازتاب های راداری را از ناحیه گودال کشف کردند که نشان دهنده غار زیرزمینی بود. این کشف احتمالاً نوعی لوله گدازه قابل دسترس به زیر ماه است؛ درواقع محتمل ترین شرح برای مشاهدات محققان، یک لوله گدازه خالی است.

این تحقیق نشان می دهد که چگونه داده های راداری ماه را می توان در روش های تازه برای پاسخگویی به سؤالات اساسی درباره علم مورداستفاده قرارداد؛ بعلاوه نشان می دهد که چنین کشفی تا چه حد برای اکتشافات تازه حیاتی است. این مطالعه تا حد زیادی به وسیله آژانس فضایی ایتالیا تأمین مالی شد. بعلاوه محققانی از دانشگاه پادوآ و La Venta Geographic Explorations APS در آن حضور داشتند و در تحلیل های زمین شناسی و مدل سازی مجرای شناسایی شده مشارکت داشتند.

این مطالعه دارای اهمیت و نتایج علمی خوبی برای توسعه مأموریت ها به ماه است، جایی که محیط برای زندگی انسان، خصمانه است. دمای سطح در سمت روشن ماه می تواند به 127 درجه سانتی گراد (261 درجه فارنهایت) برسد، درحالی که دما در سمت تاریک ماه می تواند به -173 درجه سانتی گراد (279- درجه فارنهایت) برسد.

پرتوهای کیهانی و تشعشع خورشیدی نیز می توانند در سطح ماه 150 برابر قدرتمندتر ازآنچه در زمین تجربه می کنیم، باشند و تهدید دائمی برخورد شهاب سنگ با آن نیز وجود دارد. این شرایط احتیاج به یافتن مکان های امن برای ساخت زیرساخت هایی را که می تواند از اکتشاف پایدار پشتیبانی کند، ایجاد می نماید. غارهایی مانند این راه حلی برای آن مشکل ارائه می دهند.

منبع: scitechdaily