یک روش درمانی تازه و مؤثر برای درمان سرطان گلیوما ابداع شد

به گزارش موسیقی با امیر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سپیده خویی، استاد دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اعلام این مطلب گفت: مطالعات بر روی تومورهای گلیوما نشان داد که نانوذرات با ابعاد بین 10 تا 100 نانومتر مناسب ترین مقدار برای ماندگاری در جریان خون و عبور از سد خونی مغزی دارند.

یک روش درمانی تازه و مؤثر برای درمان سرطان گلیوما ابداع شد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: این تحقیق ارزیابی مقدار توزیع حرارتی و اثربخشی درمان هایپرترمیای مغناطیسی متشکل از میدان مغناطیسی متناوب (56/13 مگاهرتز، 1-200 وات) و نانوذرات سوپرپارامغناطیسی اکسیدآهن / اکسید گرافن، در القای آپوپتوز در موش های صحرایی ویستار دارای تومور گلیوبلاستوما است.

وی در ادامه اضافه نمود: بدین منظور، در ابتدا نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن با روش هم رسوبی و نانو صفحات اکسید گرافن به روش هامرز اصلاح شده، ساخته و نانو ذرات نهایی از پوشش دهی پلیمر زیست سازگار PLGA بر روی نانوذرات اکسیدآهن/ نانوصفحات اکسید گرافن به روش امولسیون مضاعف طراحی و سنتز شدند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه معینه یابی نانوذرات نشان از سنتز نانوذرات کروی شکل با سایز حدود 36 نانومتر، دارای بار منفی زتا و پایداری خوب داشت، تاکید نمود: نکته مهم در خصوص ساخت نانوذرات این است که مقدار جذب آنها به شدت وابسته به معینات فیزیولوژیک ارگان مد نظر است و برای نانوذراتی با یک مقدار معین، الگوهای جذبی متفاوتی در ارگان های مختلف مشاهده می گردد، به ویژه برای مغز که سدی مانند سلول های اندوتلیال دارد.

دکتر سپیده خویی اعلام نمود: مطالعات بر روی تومورهای گلیوما نشان داد که نانوذرات با ابعاد بین 10 تا 100 نانومتر مناسب ترین مقدار را برای ماندگاری در جریان خون و عبور از سد خونی مغزی دارند و نانو ذرات با سایز کمتر از 10 نانومتر به سرعت به وسیله کلیه ها دفع و نانوذرات با ابعاد بیشتر از 500 نانومتر به وسیله سیستم رتیکولو اندوتلیال (سیستم ایمنی بدن) فاگوسیتوز می شوند.

استاد دانشکدگان علوم دانشگاه تهران شرح داد: پس از سنتز و شناسایی نانوذرات، در مرحله مطالعات برون تنی، سلول های سرطانی C6 به صورت تک لایه کشت داده شدند و مقدار سمیت نانوذرات سنتز شده با استفاده از تست MTT و مقدار فراوری گونه های فعال اکسیژن با کیت ROS ارزیابی شد. برای ارزیابی سمیت نانوذرات در شرایط Ex- vivo از تست همولیز استفاده شد.

وی در ادامه اضافه نمود: تست های MTT و همولیز حاکی از عدم سمیت نانوذرات در غلظت های کمتر از 2 میلی گرم بر میلی لیتر بودند و پس از تأیید زیست سازگاری و عدم سمیت نانوذرات در غلظت بهینه، برای مطالعات درون تنی، مدل توموری گلیومای رت ایجاد شد.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه تهران درباره روش کار گفت: برای این کار سلول های C6 در سمت راست مغز سر موش صحرایی در ناحیه فرونتال و حدود 1 میلیون سلول یا یاری سرنگ هامیلتون با سرعت 2 میکرولیتر در دقیقه در ناحیه معین شده که به وسیله مته دندانپزشکی سوراخ شده بود تزریق شد.

وی اضافه نمود: سپس رت ها در حضور نانوذرات اصلاح شده مغناطیسی با و بدون اعمال هایپرترمیا (C °43، 56/13 مگاهرتز) تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر خویی با اشاره به اینکه برای انجام درمان، نانوذرات از دم رت ها تزریق شدند، سپس رت ها به مدت 2 ساعت درون فانتوم میدان مغناطیسی قرار گرفتند تا انتقال هدفمند غیرفعال اتفاق افتاده و نانوذرات در تومور متمرکز شوند، اعلام نمود که نتایج تست ICP، گویای انتقال هدفمند نانوذرات به بافت تومور بود.

وی ضمن شرح ادامه روند کار، گفت: همه نتایج نشان داد که ترکیب درمانی هایپرترمیا و میدان مغناطیسی با استفاده از نانوذرات بر پایه اکسید آهن / اکسید گرافن با روکش پلیمری به طور معناداری مؤثرتر از درمان با هایپرترمیای تنها است و تاکید نمود که درمان هایپرترمیا با یاری نانوذرات به طور قابل توجهی توانست رشد تومور را مهار کند. در واقع نانوذرات به خوبی به عنوان نانوهیتر در میدان مغناطیسی متناوب عمل نموده و توانستند حرارت را به صورت موضعی در بافت تومور افزایش دهند.

لازم به ذکر است این مطالعه نشان داد که نانوذرات مغناطیسی نقش کلیدی در فراوری حرارت موضعی در تومور، تبدیل انرژی فرکانس رادیویی به گرما در سلول و افزایش مرگ آپوپتوزی داشتند. علاوه بر این، ترکیب این نانوذرات با هایپرترمیای AMF می تواند به عنوان یک روش درمانی تازه و مؤثر در درمان سرطان گلیوما معرفی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "یک روش درمانی تازه و مؤثر برای درمان سرطان گلیوما ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روش درمانی تازه و مؤثر برای درمان سرطان گلیوما ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید